• MM Content

4 vaststellingen bij de fotografie-opdracht van De Mol

Bij MM Content zijn we een fervent kijker van De Mol. Tijdens de vijfde aflevering keken we dan ook met extra aandacht en vol beroepsmisvorming naar de fotografie-opdracht. We deden vier (technische) vaststellingen en analyseerden de fotografen Bart, Salim en Dorien.

1. FOTOTOESTELLEN EN LENZEN


In het begin van de opdracht is meteen duidelijk dat er met twee verschillende merken wordt gefotografeerd: twee Canon-fototoestellen en één Sony.


  • Bart: Canon EOS 5DS R

  • Salim: Canon EOS 6D

  • Dorien: Sony A7

De bijhorende professionele zoomlens is telkens een 70-200mm met een diafragma van 2.8. Zowel voor Canon als Sony. Ideale lens voor deze opdracht, waarbij er op afstand moet worden gefotografeerd.

Wanneer Bart, Dorien en Salim het toestel uittesten, heeft Bart ook effectief het toestel vast dat hij tijdens de opdracht gebruikt. Salim test het Sony-toestel, terwijl Dorien een Canon-toestel vastheeft. Tijdens de opdracht heeft Salim het toestel van Dorien en omgekeerd.


Drie heel professionele fullframe-toestellen en lenzen, waar geen kandidaat voor- of nadeel bij heeft.

2. INSTELLINGEN OP DE LENS



In het begin van de aflevering geven enkele close-ups de instellingen op de lens prijs.

Bovenaan bij het symbooltje van oneindigheid staat het knopje naar links op 1.2m. Voor deze opdracht - een foto op afstand maken - is de ideale instelling 2.5m. Dit heeft weinig tot geen invloed op de opdracht of de kandidaten.


Net eronder wordt het interessanter. De lens staat ingesteld op MF, manuele focus. Dit betekent dat de kandidaten zelf voor de scherpstelling van de foto moeten zorgen. Dit gebeurt met de voorste ring op de lens. Hierdoor wordt de opdracht beduidend moeilijker. Dorien lijkt hier moeite mee te hebben (zie video hieronder). Bart en Salim gaan er vlotter mee om.



Tot slot leert de close-up van de lens dat de ingebouwde beeldstabilisatie - in mode 1 - aanstaat. Uiteraard bevorderlijk voor een zoomlens. Voordelig voor alle kandidaten.

Over het algemeen hebben zowel Dorien, Salim als Bart hun hand voornamelijk op de voorste ring (scherpstellen). Alleen Bart zien we af en toe wisselen tussen de voorste focusring en de achterste zoomring.

3. INSTELLINGEN IN HET FOTOTOESTEL

Van zowel Bart als Salim wordt een close-up gefilmd van een foto. Hierdoor zijn de instellingen in het fototoestel duidelijk. Instellingen van een foto van Dorien worden niet getoond.



Bart neemt foto’s van Willy Sommers wanneer hij de auto instapt. De kijker krijgt drie - quasi identieke - foto’s te zien. De laatste foto heeft een sluitersnelheid van 1/200ste seconde met een diafragma van 3.2 en iso 100. Twee foto’s eerder is de instelling 1/250ste seconde met een diafragma van 3.5 en ook iso 100.

Voor een leek? Het lijkt erop dat Bart begreep dat de eerste foto (een beetje) te donker was - dit is perfect mogelijk aangezien de foto in de schaduw werd genomen - en dat hij de instellingen bijstelde voor een lichtere foto. Voor de fotografen? Met de veranderende instellingen liet Bart 2/3de stop meer licht binnen.

Het blijft een opmerkelijke, maar correcte handeling van Bart. Op zeer korte tijd. De snelheid waarmee stemt tot nadenken. Een goede hobbyfotograaf of een geoefende mol?


Foto genomen door Salim

Ook bij een foto van Salim wordt een close-up getoond. De instellingen vertellen dat hij de foto nam met een sluitersnelheid van 1/500ste seconde met een diafragma van 5.0. Heel normaal in de gegeven zonnige omstandigheden. Niks verdacht, hij viel ook af.

Voor de volledigheid: Bart maakte 97 foto’s en Salim 90. Uiteraard is niet duidelijk of deze close-ups door de cameramensen tijdens of na de opdracht werden gemaakt. Hier valt dus niets uit af te leiden.

4. PROFESSIONELE VS AMATEURISTISCHE HOUDING

Een amateurfotograaf wordt vaak snel onderscheiden van een professional. Hoe? Aan de manier waarop ze het fototoestel vasthouden.



Bart lijkt de beste van de klas. Hij houdt zijn hand én elleboog altijd recht onder de zware lens. Daarnaast neemt hij ook stabiele houdingen aan tijdens het fotograferen: plat op de grond liggend, zittend op zijn poep en steunend met zijn elleboog tegen zijn knie. Toch mislukt zijn foto van Willy Sommers. Andermaal: een geoefende mol die de foto vakkundig verkwanselt?


Onstabiele houding van Dorien

Dorien heeft alle kwaliteiten van een mindere hobbyfotograaf. Tijdens het zoomen of focussen zwaait ze met de elleboog naar buiten. Ze neemt ook onstabiele posities aan. De foto tussen de planten neemt ze al wankelend op de tippen van haar tenen. Ook op haar foto wordt Willy Sommers niet herkend. Goed gemold of ze kan echt niet fotograferen.


Over afvaller Salim kunnen we kort zijn. Ook hij zwaait met zijn elleboog naar buiten, maar komt minder klungelig over als Dorien.

Conclusie

Bart: Ondanks zijn sterke fotografie-skills - stabiele houding en kennis van instellingen - kon hij toch geen duidelijke foto maken. Molgehalte.

Dorien: Klungelend van begin tot einde. Een belediging voor elke amateurfotograaf. Uiteraard werd Willy Sommers niet herkend. Molgehalte met een vraagteken.

Salim: Amateurfotograaf-waardig die als enige een duidelijke foto maakte. Hij moest het spel uiteindelijk verlaten.

MM Content BV

Sacramentstraat 98, 3700 Tongeren

BE 0671 546 341

© 2020